Alojas Novads

Zaļie ceļi nedala, bet vieno!

5. un 6. septembrī Kocēnu novadā norisinājās Eiropas Zaļo ceļu asociācijas īstenotā projekta “Zaļo ceļu mantojums” noslēguma konference, kas pulcēja dalībniekus no deviņām Eiropas valstīm – Portugāles, Beļģijas, Spānijas (arī Katalonijas), Čehijas, Polijas, Itālijas, Igaunijas, Austrijas un Latvijas, kā arī, piedaloties nozares ekspertiem un valdības pārstāvjiem, Dikļu pilī tika pasniegtas 7. Eiropas Zaļo ceļu asociācijas balvas.

2017. gada pavasarī Vidzemes Tūrisma asociācija, sadarbojoties ar 25 Vidzemes un Dienvidigaunijas pašvaldībām un organizācijām un piesaistot finansējumu no Igaunijas – Latvijas pārrobežu programmas INTERREG un sadarbības partneru līdzfinansējumu, uzsāka īstenot Latvijā vēl nebijušu ieceri – divu gadu laikā sakārtot pamestās dzelzceļa līnijas Vidzemē un Dienvidigaunijā, lai tās varētu izmantot nemotorizētā tūrisma vajadzībām maršrutā, kas būtu aptuveni 750 km garš.

Viens no projekta sadarbības partneriem ir Kocēnu novada pašvaldība, kuras teritorijā “Zaļā dzelzceļa” projekts īstenots vislielākajā apjomā. Kocēnu novadu “zaļais dzelzceļš” šķērso nepilnu 32 km garumā, uz tā projekta ietvaros izbūvēti septiņi jauni tilti, kā arī viens tilts (pār Menčupīti) ar atpūtas vietu un novada stendu tapis ar A/S “Latvijas valsts meži” atbalstu.

Kocēnu novada domes priekšsēdētāja vietniece Evija Nagle: “”Zaļais dzelzceļš” mums ir ļoti nozīmīgs projekts, jo pašvaldībai ir jāseko līdzi tūrisma tendencēm, un mūsdienās pasaulē arvien pieprasītāks kļūst klusais un dabas tūrisms. Par šo tematu arī diskutējām konferences laikā, ka Latvija, tajā skaitā Kocēnu novads, šim tūrisma veidam ir ļoti atbilstošs galamērķis. Varam lepoties ar dabas daudzveidību – Gaujas Nacionālais parks, purvi, ezeri, un šobrīd arī ar “Zaļo dzelzceļu”, kas, lai gan tapis salīdzinoši īsā laikā un ar zināmiem izaicinājumiem, meklējot tehniskos risinājumus tiltu izbūvē, ir kļuvis starptautiski novērtēts no mūsu kolēģiem Eiropā, kuriem zaļo ceļu jomā ir krietni bagātāka pieredze. To, ka šajos gados paveiktais ir ievērības cienīgs, apliecina arī daudzās pateicības un atzinības vārdi, ko esam saņēmuši par projekta ietvaros sakārtoto infrastruktūru saskaņā ar apkārtējo vidi, un solījumi šeit atgriezties, līdz ar to mums ir jābūt gataviem tūristu pieplūdumam.”

Paveiktā nozīmīgumu apliecina arī Eiropas Zaļo ceļu asociācijas un starptautiskas neatkarīgas žūrijas komisijas augstākās pakāpes ekselences balvas pasniegšana projektam “Zaļais dzelzceļš” – kā pirmajam plašajam zaļo ceļu tīklam Ziemeļlatvijā un Igaunijas dienvidos. Kā balvas piešķiršanas pamatojumā min Eiropas Zaļo ceļu asociācija, ļoti īsā laikā, aptveros bijušās šaursliežu dzelzceļa līnijas, ir izveidots apmēram 300 km garš tīkls, tādējādi akcentējot dzelceļa vēstures mantojumu. Projektā sasniegti lieliski rezultāti, kas balstīti pārrobežu sadarbībā un visaptverošā, jēgpilnā valsts un privātā sektora partnerībā, ieskaitot aptuveni 90 bezpeļņas līgumus ar privātiem zemes īpašniekiem, kā arī VAS “Latvijas dzelzceļš” un A/S “Latvijas valsts meži”. Kā balvas pasniegšanā atzina Eiropas Zaļo ceļu asociācijas direktore Mersedesa Monuza: “Projekts “Zaļais dzelzceļš” ir izveidojos pamatu turpmākai zaļo ceļu veiksmīgai attīstībai Baltijā.”

6. septembrī konferences dalībnieki devās velotūrē, kuras ietvaros Kocēnu novada Dikļu pagastā pie Dauguļu stacijas tika atklāts Eiropā pirmais zaļo ceļu tilts, kas apzīmēts ar īpašu Eiropas Zaļo ceļu zīmi “EGWA Bridge”. Šī dizaina tilta izveidē Kocēnu novada pašvaldība sadarbībā ar projektētājiem meklēja dažādus risinājumus, lai, izmantojot kokmateriālus, izveidotu pārsedzi 12 metru garumā.

“Iekļauties kopējā tūrisma piedāvājumā un būt daļai no vairāk nekā 700 km garā tūrisma posma Latvijā un Igaunijā, ir nozīmīgi ik vienai iesaistītajai pašvaldībai,” pēc tilta atklāšanas atzina Kocēnu novada domes priekšsēdētājs Jānis Olmanis. “Kopā darot mēs varam panākt daudz lielāku efektu, nekā katrā pašvalībā individuāli veidojot lokālus maršrutus. Šeit paldies jāsaka Vidzemes Tūrisma asociācijai – par iniciatīvu un pārrobežu sadarbības projekta vadošā partnera lomu. Paveiktais zaļo ceļu izveidošanā Vidzemē ir sadzirdēts un novērtēts Eiropas mērgā, kā rezultātā panāktas tiesības rīkot Eiropas Zaļo ceļu asociācijas gada balvas pasniegšanas ceremoniju Vidzemē, Kocēnu novada Dikļos. Eiropas mēroga “EGWA Bridge” nosaukuma piešķiršana Kocēnu novada dizaina tiltam pār Briedes upi ir milzīgs sasniegums un novērtējums arī Kocēnu novada ieguldījumam, kas kalpos kā magnēts, ka mūsu maršruts tiks baudīts gan no vietējiem, gan Eiropas velobraucējiem.”

Kocēnu novada domes tūrisma un projektu speciālists Toms Treimanis: “Nākošā gada sākumā pašvaldība attīrīs vairāk nekā 4 km garu posmu, izbūvēs jaunu tiltu, lai savienotu Zilākalna ciemu ar esošo “Zaļo dzelzceļu”, uzstādīs soliņus, informatīvas zīmes un plūsmas skaitītājus, kā arī piedāvās tūristiem izbraucienus ar sliežu velosipēdiem.”

“Maršrutā Ainaži – Valmiera nakšņošanas iespējas ir Ainažos, Dikļos un Valmierā, taču pa vidu ir liels pārrāvums, līdz ar to šī ir iespēja vietējiem cilvēkiem nodarboties ar tūrismu un uzņēmējdarbību, jo šī līnija ir vadošā visā Igaunijas – Latvijas projektā. Mēs arī uzrunāsim apkārtējo māju saimniekus – ja viņiem ir kādas istabas vai citas iespējas uzņemt “Zaļā dzelzceļa” tūristus. Līdztekus tiek strādāts pie jauna tūrisma maršruta izveides, par kura nepieciešamu liecina lielā ārvalstu tūristu interese – šogad “Zaļo dzelzceļu” iepazinuši viesi no Vācijas, Nīderlandes, Austrijas, Lietuvas, Somijas”, par sasniegto stāsta Vidzemes Tūrisma asociācijas valdes priekšsēdētājs Raitis Sijāts.

Video atskats: https://youtu.be/cPr1JZWAG-E 


Iepriekš minētā informācija atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.

Informāciju sagatavoja:

Elīna Upīte

Kocēnu novada domes

Sabiedrisko attiecību speciāliste